ליבני ב'קול חי': "אני מבינה את דרעי שברח מהקומבינה של נתניהו" • האזינו

דוד לזר No Comments on ליבני ב'קול חי': "אני מבינה את דרעי שברח מהקומבינה של נתניהו" • האזינו
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הבוקר (שלישי) התייחסה ח"כ ציפי ליבני מ'המחנה הציוני' ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי' למתווה הגז ולמבוכה שחווה אמש נתניהו בכנסת לאחר שנאלץ לדחות את ההצבעה על המתווה.

לבני פתחה בהתייחסות לגל הטרור בימים האחרונים: "נראה שהטרור מתגבר, המצב נפיץ, זה מחיר חיינו כאן. כשניהלתי את התהליך המדיני והיו פיגועי טרור לצערי היו כאלה מהצד השני של המפה שאמרו 'אלה נפגעי התהליך, זה בגלל שיש תהליך', ואני לא אומר היום 'זה בגלל שאין תהליך'. יש טרור שלא קשור לשאלה אם יש או אין תהליך אבל יש אחריות של ממשלה בכל זאת לנסות ולמצוא את הדרך". עוד אמרה לבני כי לא יהיה אחראי מצידה להגיד שאפשר למנוע לגמרי את גל הטרור. "אני לא באופוזיציה כדי להגיד או לזרוק לאוויר דברים שכאילו אפשר לעשות ובכל זאת אי אפשר. אבל אפשר לנסות ולהנמיך את הלהבות. לנסות וליצור מסלול חדש דבר שקודם כל יאפשר לנו חיבור מחדש לעולם וגם ליצור איזושהי תקווה בצד השני. אבל אני רוצה לומר בהגינות, תמיד יהיו את אלה שלא יקבלו את הקיום שלנו ובהם צריך להילחם בכוח. בשביל זה יש צה"ל, בשביל זה יש שב"כ".

על המבוכה לנתניהו בהצבעה על הגז: "אם אתה שואל אותי אנחנו במבוכה, כמעט מהיום הראשון להרכבת הממשלה. אני אומרת 'המבוכה היא מבוכה של עם ישראל'(…). אני לא רוצה לספר בדיחות בעניין הזה על ההוא שהתפלל לזכות בפיס ולא קנה כרטיס. איך בדיוק נתווכח על פרטים כשנתניהו לא פרסם ולא סיפר לאף אחד, גם לא למישהו מחברי הכנסת, מהו המתווה שהוא מבקש את התמיכה שלנו בו. אני מניחה שהוא חושש מזה שיסתבר לציבור עד כמה משאבי הטבע שהם בעצם של הציבור הפכו להיות כלי לרווח עצום, באמת עצום, לקבוצה מאד קטנה. תראו, אני לא קמה בבוקר לשנוא טייקונים. עיני לא צרה והם השקיעו הרבה מאד בצורך לחפש את הגז הזה אבל יש איזו מידה ראויה שמעבר לה זו הגזמה פראית. נתניהו פחד מהביקורת הזאת, טען שכל האירוע כולו הוא בטחוני מדיני. עשה את זה בקבינט… הקבינט עסק בדיון בטחוני ואם יש אלמנטים ביטחוניים יש גם מקום בכנסת להשמיע אותם(…). גם אם יש משהו (בטחוני), זו לא הסיבה העיקרית למתווה הזה. הרי את כל הדברים הביטחוניים והמדיניים שקשורים באספקת הגז ויש כאלה אפשר להשיג רק עם קצת פחות כסף לאותן חברות ולכן גם היבטים מדיניים/בטחוניים, יש דרך לפתור אותם אחרת. אבל הסיפור הגדול כאן בעצם זה שנתניהו לקח כנסת שלדעתי יש לו רוב אולי אפילו אוטומטי לאיזשהו מתווה שיהיה מתווה סביר, גם באופוזיציה. ליברמן אמר אתמול בקולו 'אני אתמוך במתווה, אבל…'.

אני מזהה בקולך גם אפשרות של תמיכה במתווה הזה, את רק רוצה לדעת מה יש בו…

לבני: "אני כעיקרון, מאחר ואני יודעת את חלק מהדברים כפי שפורסמו, קשה לי להאמין שאני אתמוך בזה כי אני חושבת שאפשר לעשות עסקה טובה יותר לציבור בישראל. המתווה עוד לא פורסם, אני מבינה שאחרי כל הפאדיחה של אתמול הולכים לפרסם את המתווה היום בצהריים."

זו באמת פאדיחה?

לבני: "בעיני כן. כנסת שלמה מתכנסת בלי שמוצג לה על מה היא מצביעה. נתניהו מלכתחילה נכנס לאירוע עם פחות שלושה שרים שיש להם ניגודי עניינים. עם שר אחד שאומר 'תשמעו, זה אירוע ענק, ברמה היסטורית, לא יכול להיות שתבקשו ממני להפעיל סעיף שלא הופעל מעולם כדי לעקוף את הציבור' (דרעי). אז אתה יודע מראש שאתה נמצא במצב לא מי יודע מה בהצבעה הזאת ואתה גורר, וברור לנו בצהריים שליברמן לא יתמוך. תחתוך, תקבל החלטה, אז כולנו נשארים שם עד כמעט חצות, עד שבאיזור 23:00 ומשהו בלילה מודיעים שבצעם הוא דוחה את ההצבעה…".

לבני המשיכה: "ליברמן עשה דבר שבעיני הוא מאד נכון מבחינתו. הוא אמר 'אני תומך במתווה אבל אני לא תומך בדרך העקמומית והנכלולית שבה זה התנהל אתמול'. למה לא ללכת בדרך הישר מלכתחילה? זו לא פוליטיקה, אתה יודע מה, זו תהיה הפוליטיקה אם הציבור ימשיך להצביע עבור פוליטיקאים שזו דרכם. יש פוליטיקה אחרת, יש פוליטיקה שהיא שקופה שמשתפת את הציבור ושהחלטות בה הולכות ישר ולא עקום.

רגע, אז העם אשם במשבר הגז גם?

לבני: "העם לא אשם בכלום אבל ברגע שהעם יקבל את זה שתנאי הכשירות להיות פוליטיקאים זה שלא מגלים לו, זה לעקוף אותו, זה החלטות מהסוג הזה, אז ככה יראו הפוליטיקאים(…). הציבור צריך לתגמל או להעניש פוליטיקאים גם על דרך התנהלותם. וכשראש ממשלה עכשיו עסוק בלנזוף בדרך ניהול מו"מ של ארה"ב בנושא האיראני וההתנהלות שלו תוך כדי הרכבת ממשלה, התשלומים שהוא שילם, דרך הרכבתה, מה שקורה מאז הקמתה כולל, אמרתם נכון, נורא מהר אנחנו מגיעים למצב שאין לו רוב(…).".

לבני נשאלה האם דרעי נהג נכון ונענתה: "אני יכולה להבין אותו. יש כאן אירוע דרמטי לדורות. באמת לדורות. אתם צריכים להבין, כמות הגז שנמצאה שם זה משהו באמת שלא היה כאן וזה יקבע את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל שנים קדימה וזה מיליארדים על מיליארדים של כסף. בא אליו ראש הממשלה, ואומר 'בוא תעזור לי לעשות איזה סיבוב על הגב של העם, שלא ידע אף אחד, נשתמש באיזה נימוקי ביטחון ונצביע'. אני חושבת שבצדק הוא אמר 'סליחה, זה שהחוק אומר שזה אני, סעיף שלא יושם מעולם, למה אני צריך לקחת לבד את הדין על האירוע הזה?'.(…). אני לא רוצה להיות פרשנית אבל נראה לי שהשר דרעי יכול לעלות אצלכם לשידור, לא נראה לי שהתוכנית הזו זרה לכם, אבל, זה לא דבר שבשגרה. זה לא דבר ששר באמת מקבל החלטות ואני מניחה שלא הוא הגה את הרעיון של להשתמש בסעיף.. הציבור פשוט צריך להבין מה היה אתמול: במצב עניינים רגיל יש ממונה על ההגבלים שקובע מה מונופול וקובע איך זה צריך להתנהל ורואה מול עיניו את טובת הציבור. זה תפקידו בחוק.

בא ראש הממשלה ואמר לשר דרעי, 'תשמע, יש איזה סעיף 52 בחוק ההוא, שאפשר לעקוף אותו. איש המקצוע הזה שאנחנו מינינו אותו מזמן ושמפטר עכשיו כי הוא אל מסכים עם עמדתנו, בוא נעקוף אותו ולא נגלה לאף אחד ולא נגלה לכנסת, נגיד חוץ וביטחון וכולם יעמדו דום'. אני מניחה שהשר דרעי לא הרגיש נוח עם זה. לכן אני בהחלט יכולה להבין את ההחלטה שלו לחלוק את האחריות הזאת, האחריות לא על המתווה, האחריות על הקומבינה, האחריות על הסיבוב מאחורי הגב, על השימוש בחוץ וביטחון במקום לנהל את הדיון הענייני ולכן אני ממש יכולה להבין אותו".

האזינו לראיון המלא:



0 תגובות